A Zaccaria életútja.

A Zaccaria az elmúlt évtizedek legnagyobb flipper gyártója volt Olaszországban.

1974-ben alapította három testvér ( Mario, Franco és Natale )
Calderara di Reno székhellyel ( Bologna ).

Az elsõ flippermodell az egy játékos elektromechanikus TEN UP volt.

1975-ben másik három modell kerül le a gyártósorról, a REDSHOW, a LUCKY FRUIT
( egy játékos ) és a négy személyes TEN UP.

1976-ban kijött a WOODS QUEEN és a TEN STARS; a 74-es elsõ modellbõl
1, 2 és 4 személyest is gyártanak.

1977-ben hét modellel jöttek ki, amik közül a MOON FLIGHT, az AEROBATICS, a SUPER SONIC és a NAUTILUS elektromechanikus és egy játékos, a CIRCUS, az UNIVERSE és a COMBAT
 ugyanúgy elektromechanikus, de már négy játékos.

A COMBAT-ból elõször megjelent az elektromos változat is.

1978-ban már csak egy elektromechanikus modell készült, az egy játékos QUEENS CASTLE,
teret adva az elektromos típusok gyártásának : WINTER SPORTS, a FUTURE WORLD
 és a HOUSE OF DIAMONDS mind a három –négy játékosra tervezve, a STRIKE
 és a SKY JUMP még egy játékossal készült.

1979 a Zaccaria megerõsödésének éve volt: az elektromos gépek bevezetésével sok más cég
a magas átállási költségek miatt abbahagyta a gyártást.

Más cégek maradtak az elektromechanikus gyártásnál, vagy átalakító csomagokat gyártottak.

Lassan-lassan õk is tönkrementek és a Zaccaria maradt az egyedüli olasz flippergyártó,
aki a SHOOTING THE RAPIDS-al, a HOT WHEELS-el és a SPACE CITY-vel
( ami egyébként az utolsó egy játékos modell )
készen állt tiszta lappal belépni a 80-as évekbe.

Itt meg kell jegyezni, hogy ekkor lépett a flipper szakmába a BELL COIN MATICS
 ( ez is Bolognában ), de õ csak a már létezõ gépekhez gyártott átalakító csomagokat
és ezért nem jelentett igazi konkurenciát cégeknek, azért sem, mert

mostanra a Zaccaria saját magának gyártotta az alkatrészeket is
( azaz nem volt szüksége alkatrészgyártó beszállítókra sem ).

1980-ban csak három új termék látott napvilágot, a FIRE MOUNTAIN,
a STAR GOD és a SPACE SHUTTLE, mindegyik nagy siker lett.

Ugyanez a siker 1981-ben is megismétlõdött az EARTH WIND & FIRE-el és a LOCOMOTION -nal.

Az igazi változás 1982-ig váratott magára és ezzel illik egy kicsit többet foglalkozni,
mert eddig az elektromechanikus és az elektromos flipperek között
nagy különbségek nem voltak: a játékmezõ ugyanolyan maradt a szokásos
bumperekkel és targetekkel, nem kínálva különleges élményeket.

1982 jelentette az olasz flipperek igazi megújulását, ami
a PINBALL CHAMP ’82 nevû géppel indult útjára.

Ez a flipper minden szempontból újításnak számított, például a dupla ( felső ) játékmezõ megjelenése miatt.

A plusz két flipperkar ami egyszerre mûködött a lentiekkel és feladata az volt, hogy azokkal leterítsük a C-H-A-M-P szót alkotó célpontokat ahhoz, hogy a bonusz pontokat megkapjuk.

A következõ újítás, amitõl a játékosok összepisilték magukat örömükben a beszéd volt.

Már akkor elkezdett beszélni, amikor bedobták az pénzt – a Start gomb
megnyomása után azt mondta :”Hívjátok ki a bajnokot !”

A játék során más különféle célpontokra hívta fel a figyelmet.
Személy szerint emlékszem, hogy volt olyan játékfázis, amikor nem maradt csöndben
egy pillanatra sem, például egymás után mondta, hogy az Orange Speciált
vagy a Red Speciált kell eltalálni! Fel kell küldeni a rampára a golyót ! Stb, stb…

Ezen tulajdonságai miatt ezek a flipperek egészen a 90-es évek elejéig mûködtethetõek voltak a különbözõ szórakozóhelyeken anélkül, hogy az emberek megunták volna õket.

Emlékszem egy bérlõre, aki ahhoz, hogy ezen flippert tovább tudja mûködtetni
feláldozott hozzá újabb flipperekbõl cserealkatrészeket.

A nagy siker miatt ebből a gépből még további 2 féle is készült ugyanerre a témára !

Egy másik 82-es példány a SOCCER KINGS volt; ugyanúgy volt felsõ szintje egy flipperkarral,
ami arra kellett, hogy a büntetõket berúgják a kapuba
( a célpontok helyén ebben a játékban egy kapurés volt, középen egy gumikapussal )
ezen kívül egy kis, kétszámjegyes Display mutatta fent a berúgható büntetõket,
amit az alsó szinten játszva kaphattak a játékosok.
Óriási sikere volt ennek is, tekintettel arra, hogy az 1982 szeptemberi spanyol labdarúgó világbajnoksággal kapcsolatban dobták piacra.

1983 fõleg a PINBALL CHAMP továbbgyártásával telt el
( tekintettel a nagyszámú külföldi megrendeléseknek. )

De ne feledkezzünk meg a TIME MACHINE-rõl sem, ami abból a szempontból volt speciális,
hogy felajánlotta a lehetõségét annak, hogy a múltból a jövõbe váltsunk át egy másik
játékmezõ segítségével, attól függõen, hogy honnan lõtték ki a golyót
( a jövõben feljött három bumper és más célpontok is ).

A Zaccaria egyedülálló szabadalma a Game Time Bonus opció ami lehetõvé tette,
hogy az utolsó játékgolyóval maximum 99 mp bonusz idõt kapjon a játékos, ami akkor lépett életbe extra golyók formájában az extra idõ leteltéig, amikor az utolsó golyót elvesztettük.
( Igazából arra használtuk, hogy az utolsó lehetõség címén nyerjünk egy extra labdát, ami megállította az idõt, vagy hogy egy Replay-t kapjunk, ami után eljuthattunk a  Match-ig. )

Az év még egy sikere a FARFALLA volt, amit PINBALL CHAMP továbbfejlesztésként
adtak ki több leesõ célponttal.

1984-ben csak két új modell jelent meg a kevésbé sikeres DEVIL RIDERS
és az ismertebb MAGIC CASTLE, ami egy szellemkastélyban játszódik.

1985 három nagysikerû flipper gyártásával telt :
a ROBOT, amiben a golyó hídra küldésével cilinderek emelkedtek a pálya síkja fölé, a CLOWN, aminek a fõ attrakciója egy kártya volt, ami egy vonaton mozgott és amit a golyóval el lehetett találni ( de ez nem tartalmazott beszédpanelt ezért unalmasnak volt mondható )
és a POOL CHAMPION, ami egy egyszerû, de nagy népszerûségnek örvendõ biliárd játék volt.

1986-ban négy új modell látott napvilágot.

Az elsõ a BLACKBELT volt, ami a harcmûvészet utánzásával kérkedett. A MEXICO ’86-ot
ugyanúgy mint a SOCCER KINGS-nél egy futball-világbajnokság ihlette,
de az utóbbi utánzásának lehetett csak tartani, ráadásul elég unalmas volt
( a futball kaput lehozták az alsó és egyben egyedüli szintre ).

A ZANKOR ami a MEXICO ’86-ot követte nagy sikert könyvelt el, mivel új rampákat és más új érdekes és szimpatikus újdonságokat tartalmazott. Már a kilövésnél bonuszt lehetett kapni, ha jól választottunk erősséget; ahogy játékban volt a labda rögtön ellenségeket kellett legyõzni; volt egy barlang, ami jól illett a flipper fejlécében lévõ Tarzanhoz, akinek óriáspókokkal, tarantulákkal és más szörnyekkel kellett harcolnia, hogy megmentse a bebörtönzött lányt.

Többek között egy jól megvalósított zenei megoldással volt ez a flipper ellátva:
nemcsak háttér, hanem tényleges zenét is játszott, amikor a golyó a barlangba
vagy a rampára ment : ez egy igazán izgalmas kalandot jelentett.

1986-ban a cég csinált egy különlegességet a MYSTIC STAR átalakító csomagját.
Ezen csomag csak a játékmezõt, a fejrész üvegét és a memóriákat, illetve a
paneleket tartalmazta, amik egy másik elõzõ flipperhez szolgáltattak cserelehetõséget.

A jó dolog az volt benne, hogy költségcsökkentõ megoldásként kitûnõen mûködött.
Amúgy a gép Bally konstrukció volt.

1987 a Zaccaria cég számára egy teljesen negatív év volt, a SPOOKY nélkülözte
majdnem teljesen az elpusztítandó célpontokat, volt olyan részre ( kb. 40 % ) a játékmezõnek,
ahol semmi sem történt : ezek unalmassá tették az elsõ pár játéktól kezdve.

Az egyedüli érdekessége a pislogó bagolyszemek voltak a fejrészben.

A másik gép amit ebben az évben csináltak az a STAR’S PHOENIX volt, a PHOENIX felirat
kártyákon jelent meg egy vonaton, de ezek inkább idegesítõk voltak mint hasznosak.

Az elsõ verzió lila színû dobozzal készült, a következõ már feketével
és a neve is NEW STAR’S PHOENIX-re változott.

Ezekbõl nagyon kevés készült, mert a gyár már sajnos a bezárás elõtt állt.

Összefoglalva mondhatjuk, hogy a Zaccaria Olaszországban azon kevesek közé tartozott,
akik óriási sikerrel exportálták is a flippereket külföldre. Ezen kívül, amit csak kevesen tudnak, hogy 1983 és 1985 között videojátékokat is gyártott: a MONEY & MONEY-t, a talán ismertebb JACK RABBIT-ot ( ráadásul három verzióban ) és a SHOOTING GALLERY-t, ami igaz, hogy a videojátékok aranykorában készült, de nem annyira jött be, ezzel is rákényszerítve arra, hogy csak a flipperek terén szerzett vezetõ szerepében tevékenykedjen tovább.